مشاوره خانواده- پزشکی- زناشوئی و ...

لطفا سرقت علمی و ادبی نکنید برای تک تک مطالب زحمت کشیده شده نظر ات شما باعث دلگرمیم میشود این وبلاگ پزشکی.زناشویی میباشد ورودزیر۱۸ ممنوع.

مشاوره خانواده- پزشکی- زناشوئی و ...

لطفا سرقت علمی و ادبی نکنید برای تک تک مطالب زحمت کشیده شده نظر ات شما باعث دلگرمیم میشود این وبلاگ پزشکی.زناشویی میباشد ورودزیر۱۸ ممنوع.

هشدار جدید برای مصرف‌کنندگان ویاگرا


ویاگرا، داروی مشهوری که برای درمان برخی انواع ناتوانی جنسی به کارمیرود، روز به روز در معرض اتهامات بیشتری قرار میگیرد. جالب اینکه بهنظر میرسد این دارو با حسهای پنجگانه آدمی سر ناسازگاری دارد!

 

آخرین مورد، احتمال بروز ناشنوایی ناگهانی در مصرفکنندگان است. گرچه روشن نیست که این دارو حقیقتا باعث ناشنوایی شود، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پنجشنبه گذشته تصمیم گرفت با توجه 26 گزارش در مورد بروز این مشکل در میان مصرفکنندگان این دارو و داروهای مشابه، از سال 1996 تا به حال، هشدار جدید در مورد خطر ناشنوایی به بروشور داروهای رفعکننده ناتوانی جنسی مثل ویاگرا، سیالیس و لویترا اضافه شود.

 

البته با توجه به اینکه افزایش سن و برخی از بیماریها مانند دیابت و بیماری قلبی، که ناتوانی جنسی ایجاد میکنند، ممکن است به ناشنوایی هم منجر شوند، هنوز مشخص نیست که آیا رابطه بین مصرف قرصهای رفع ناتوانی جنسی و ناشنوایی واقعی است یا به بیماری زمینهای آنها مربوط میشود.

 

FDA به بیماران توصیه میکند درصورتی که دچار مشکلات شنوایی از قبیل کمشنوایی یا وزوز گوش شدند، فورا به پزشکشان اطلاع دهند و مصرف دارو را قطع کنند. اما چندی پیش پژوهشگران ادعا کردند داروهای ناتوانی جنسی ویاگرا و سیالیس خطر آسیب چشمی را هم در مردانی که سابقه ازدیاد فشارخون یا بیماری قلبی دارند افزایش میدهد.

 

دانشمندان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام دریافتند مردانی که سابقه حمله قلبی دارند احتمال بروز آسیب به عصب بینایی آنها درصورت مصرف داروهای درمان ناتوانی جنسی ۱۰برابر افزایش مییابد.

 

آسیب عصب بینایی شایعترین علت بیماری حاد عصب بینایی در افراد بالای ۵۰سال است و میتواند باعث از دست دادن بینایی در یک یا هر 2چشم شود. محققان در این مطالعه ۷۶مرد مبتلا به آسیب عصب بینایی را که تحت درمان قرار داشتند از نظر استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی و مصرف قرصهای ناتوانی جنسی بررسی کردندآنها دریافتند مردانی که سابقه حمله قلبی داشتهاند چنانچه داروی ناتوانی جنسی مصرف کنند ۱۰برابر بیشتر با خطر آسیب عصب بینایی روبهرو هستند.ویاگرا ساخت شرکت pfizer Inc و سیالیس cialis ساخت شرکت Eli Lilly مهمترین داروهای درمان ناتوانی جنسی محسوب میشوند.

اگرچه در ماه مه 2006 اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا اعلام کرد بیش از ۴۰گزارش در مورد تأثیر داروهای ناتوانی جنسی در بروز این بیماری چشمی دریافت کرده است، اما شرکت pfizer اعلام کرد در بررسی ۱۰۳تحقیق بالینی روی ویاگرا روی ۱۳هزار بیمار هیچ گزارشی از این بیماری چشمی مشاهده نشده است.

 با این حال این شرکت پذیرفت در برچسب دارو در اینباره هشدار دهد.هرچند این بیماری چشمی، یک بیماری نادر است، اما با توجه به میزان بالای مصرف داروهای ناتوانی جنسی، میزان ابتلا به این بیماری نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت 

اما خطرات ویاگرا برای «احساس» آدمی به همین محدود نمیشود. چندی پیش پژوهشگران اعلام کردند افرادی که از دوزهای بالای داروی ویاگرا برای بهبود عملکرد جنسی استفاده میکنند، ممکن است دچار کاهش عملکرد بویایی هم بشوند!

این مطالعه جدید که در آلمان بهوسیله پژوهشگران دانشگاه درسدن انجام شده، روی 20 مرد جوان سالم صورت گرفته است. در این تحقیق، محققان به این افراد در 2 دوره دوزهای 50 و 100 میلیگرم از داروی معروف ویاگرا تجویز کردند و پس از هر مرحله، قدرت حس بویایی افراد بعد از استشمام یک عطر، مورد اندازهگیری قرار گرفت.

در نهایت پژوهشگران دریافتند که درصورت استفاده از دوز 100 میلیگرم این دارو، در مردان افت بیشتری در عملکرد بویایی ایجاد میکند. ظاهرا باید منتظر مطالعات جدید درمورد حس چشایی و لامسه هم ماند!

 
 

 هشدار جدید برای مصرفکنندگان ویاگرا

 

ویاگرا و سایر داروهای همگروه آن که برای رفع ناتوانی جنسی به کار میروند، حاوی هشدارهایی درباره احتمال بروز ناشنوایی ناگهانی در مصرفکنندگان هستند.

 

به گزارش آسوشیتدپرس گرچه روشن نیست که این گروه داروها حقیقتا باعث ناشنوایی شوند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) پنجشنبه 18 اکتبر (26 مهر) تصمیم گرفت با توجه 26 گزارش در مورد بروز این مشکل در میان مصرفکنندگان این داروها از سال 1996 تا به حال این هشدار جدید به بروشور این داروها افزوده شود.

 

در داروهای رفعکننده ناتوانی جنسی "ویاگرا"، "سیالیس" و "لویترا" این هشدار جدید درج خواهد شد. همچنین داروی"رواتیو"، که بر درمان پرفشاری خون ریوی به کار میرود، و همان ماده موثره ویاگرا را دارا است، نیز این هشدار را خواهد داشت.

 

در بروشور داروی ویاگرا قبلا ناشنوایی به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی ذکر شده بود، زیرا در هنگام آزمایشهای اولیه بر روی آن موارد معدودی از بروز این عارضه گزارش شده بود.

 

اما با توجه به اینکه افزایش سن و برخی از بیماریها مانند دیابت و بیماری قلبی که ممکن است که ناتوانی جنسی ایجاد میکنند، ممکن است به ناشنوایی هم منجر شوند، هنوز مشخص نیست که آیا رابطه بین مصرف قرصهای رفع ناتوانی جنسی و ناشنوایی واقعی است یا به بیماری زمینهای آنها مربوط میشود

FDA به بیماران توصیه می‌کند که در صورتی که دچار مشکلات شنوایی شدند- کم‌شنوایی یا زنگ‌زدن در گوش- فورا به دکترشان اطلاع دهند و مصرف دارو را قطع کنند

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد